Materiale de constructiiUtile |
2010 va fi anul achizitiilor si fuziunilor pe piata materialelor de constructiiO piata a materialelor de constructii de aproximativ 5,2 - 5,3 miliarde de euro in 2009 si un 2010 caracterizat de un proces accentuat de concentrare in piata. Dezghetarea pietei din Vest poate aduce investitii noi in Romania, achizitii sau fuziuni. Cam asta este pe scurt descrierea facuta de Claudiu Georgescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR), industriei de profil pentru 2010, in cadrul interviului acordat site-ului www. constructionnews.ro.Reporter: Care a fost evolutia pietei materialelor de constructie din Romania in anul 2009? Claudiu Georgescu: Piata materialelor de constructii a avut in 2009 o scadere de aproximativ 28% fata de 2008, scadere ce s-a resimtit, in diferite procente, in toate domeniile sectorului. Cea mai mare contractie a avut-o piata tamplariei termoizolante, care a scazut cu 40%, urmata de cea a cimentului care a scazut cu 30%. Celelalte segmente din domeniul materialelor de constructie au scazut si ele cu procente cuprinse intre 25 si 30%. Exceptie face segmentul invelitorilor pentru acoperisuri. Acesta a avut o scadere mai mica, de cam 15% pe ansamblu si asta din cauza marilor proiecte imobiliare incepute in 2008 si finalizate in prima parte a anului trecut. Evident ca acest recul al pietei s-a repercutat si asupra numarului de salariati. In total, intreprinderile din domeniul materialelor de constructie au disponibilizat anul trecut, nu mai putin de 25% din salariatii pe care ii aveau. Cred ca la nivel de ramura au mai ramas acum in jur de 30.000 de angajati. Ca o concluzie, 2009 a fost pentru piata materialelor de constructie un an de cadere accentuata. Reporter: Care a fost valoarea totala a acestei piete si cum se imparte ea intre importatori si producatorii autohtoni? Claudiu Georgescu: Ca valoare, piata materialelor de constructie din Romania s-a situat in 2009 la aproximativ 5,2 - 5,3 miliarde de euro. Din aceasta valoare, cam 70% reprezinta importurile si restul de 30% a fost productie autohtona, adica in jur de 1,56 - 1,59 miliarde de euro. Reporter: Care dintre domeniile productiei interne este cel mai bine reprezentat? Ce numar de firme erau inregistrate anul trecut? Claudiu Georgescu: Cele mai bine reprezentate sunt productia de ciment si tamplarie termoizolanta care in 2008, aveau impreuna o valoare undeva spre un miliard de euro, iar in 2009, au scazut sub un miliard. Urmeaza apoi productia de mortare uscate, de exemplu tencuieli, sape, adezivi pentru gresie, etc. Pe al treilea loc se situeaza partea de materiale de zidarie precum BCA sau caramizi, urmata de productia invelitorilor. Ca numar de firme este destul de greu de spus cu exactitate, deoarece in statisticile de la registrul comertului, firmele se inscriu intr-un anumit domeniu dupa obiectul de activitate principal or, foarte multe societati au productia de materiale de constructii ca obiect secundar sau tertiar. Dupa domeniul principal de activitate insa, in 2009 erau inregistrate la registrul comertului 3.700 de firme in sectorul materialelor de constructii. Dintre acestea, dupa parerea mea, doar in jur de 600 sunt companii mari si serioase, care conteaza in domeniu si care au si cu ce face productie. Restul sunt firme foarte mici, din acelea cu o linie de productie improvizata intr-un colt de hala. Reporter: Ce perspective ale pietei intrevedeti pentru anul acesta? Claudiu Georgescu: Nu sunt foarte optimist pentru 2010. Va fi un an foarte greu. Dupa ce saptamana trecuta Guvernul a avansat posibilitatea unei cresteri de doar 0,3% pe anul acesta, fata de 1,3% in estimarile din ianuarie, as vedea pentru domeniul materialelor de constructie un plus de 5%, cu mare indulgenta. Pentru constructori anul a inceput oricum prost. Spre exemplu, numarul de contracte incheiate in ianuarie 2010, a scazut fata de ianuarie 2009, cu 30%. E adevarat, aceasta scadere nu se datoreaza exclusiv crizei, ci mai degraba vremii, dar tot este un inceput prost. Sa va dau un exemplu: in 2008, de Anul Nou, se putea turna, temperatura fiind peste limita de inghet. Iarna aceasta am avut temperaturi mult mai scazute. Pe de alta parte, anul 2010 va depinde foarte mult si de modul de operare al companiilor, pentru ca dupa parerea mea, 2010 va fi un an in care va urma un proces de concentrare in piata. Este mersul firesc. Achizitii, fuziuni, sunt posibile oricare dintre aceste variante mai ales ca, in Vest, incep sa fie disponibili bani prin Fondurile de Investitii si la noi, majoritatea producatorilor sunt controlati de Fonduri de Investitii. Reporter: Aveti informatii in acest sens? Claudiu Georgescu: Deja sunt tatonari pe piata, dar sunt la nivel de zvonuri, asa ca informatie certa nu poti sa ai decat atunci cand se face anuntul oficial. Reporter: Estimati noi disponibilizari importante pentru anul acesta in domeniu? Claudiu Georgescu: Momentan se merge pe solutia cu somaj tehnic. Ce a fost de disponibilizat s-a cam disponibilizat in acest sector. Firmele nu se grabesc acum sa disponibilizeze, deoarece au ramas cu personalul ultraspecializat, care se formeaza greu si se gaseste si mai greu. Reporter: Dar programul „Prima Casa†sau cel de anvelopare al blocurilor nu va reusi sa urneasca piata? Claudiu Georgescu: Programul „Prima casa†de anul trecut a fost un esec de marca. La fel cred ca va fi si acesta din 2010, chiar daca au mai fost adaugate conditii ce, teoretic, ar trebui sa impulsioneze constructiile noi. In primul rand, valoarea este mai mica decat cea de anul trecut si asta, in conditiile in care s-a marit valoarea garantiei. In al doilea rand, eu personal nu prea vad ca multi romani sa se asocieze cate 6-7 pentru a-si construi un mic ansamblu de 6-7 apartamente. In al treilea rand, dintre cei care isi vor construi anul acesta case noi, multi vor apela la munca la negru. Puneti la socoteala faptul ca, pentru ca cineva sa-si construiasca o casa noua, trebuie sa aiba un teren. Terenul trebuie sa fie intr-o zona cu facilitati precum retea de apa, canal, gaze, electricitate, drumuri. Acestea sunt lucrari mari de infrastructura pe care doar o autoritate locala le poate realiza, autoritate care nu are bani. Apoi, preturile din piata, nu tin seama de puterea de cumparare. Sunt prea mari fata de castigurile populatiei si se pare ca piata a reactionat si anul trecut si cred ca o va face si anul acesta, conform legii cererii si ofertei. S-a dus spre apartamentele vechi, mult mai ieftine si cu dotari de infrastructura mult mai bune. Cred ca mai degraba Guvernul a incercat sa ajute prin acest program pe cei care au construit de dragul speculei. In privinta programului de anvelopare a blocurilor, acesta nu nu va putea duce la o stimulare a pietei, avand in vedere ca are fonduri mai reduse decat anul trecut. Va fi asa, un stimulent ca sa mentina cratita calda pe aragaz, ca sa ma exprim plastic. Reporter: Cum v-au ajutat autoritatile anul trecut? Ce masuri ar trebui sa ia Guvernul, din punctul dumneavoastra de vedere, care sa dea cu adevarat un impuls pentru dezghetarea sectorului materialelor de constructii? Claudiu Georgescu: Anul trecut Guvernul a actionat prin inactivitate. La inceputul lui 2009, promisese un plan de investitii de 9 miliarde de euro si din pacate, nu au fost investiti decat in jur de 4,5 miliarde de euro. N-au fost bani pentru lucrarile mari de infrastructura care ar fi permis ulterior o dezvoltare pe orizontala. Acestea ar fi urnit cu adevarat piata si nici anul acesta nu sunt bani pentru asemenea lucrari. Or, producatorii pot fi ajutati doar prin dezghetarea pietei. O alta masura utila, dar pe care Guvernul nu cred ca are capabilitatea logistica de a o pune in practica, ar fi aceea ca statul sa plateasca lucrarile mari pe care le-a comandat, insa plata sa nu se faca integral la constructor, ci la producator, proiectant si constructor separat. Asta ca sa nu mai circule banii pe diferite filiere, tinand cont ca la ora actuala, constructorii sunt indatorati. Reporter: Care este relatia producatorilor de materiale de constructie cu bancile autohtone? Claudiu Georgescu: In relatia cu bancile, situatia este cumva nuantata in sensul ca, producatorii de materiale de constructii importanti sunt in general filiale ale unor societati mari din afara, cu putere financiara si prin urmare, au cam avut asigurate finantari. Nu din acest motiv au avut de suferit cel mai mult. In relatia cu ceilalti jucatori din piata, institutiile financiare sunt deocamdata destul de reticente. Pe de o parte, pentru ca situatia economica este destul de grea, iar pe de alta parte, pentru ca in anii trecuti, au dat credite cu nemiluita unor developeri, unii dintre ei asa-zisi developeri, care acum nu reusesc sa vanda locuintele pe care le-au terminat, prin urmare, au probleme foarte mari si nu-si pot rambursa creditele. Numai in Bucuresti sunt 9.000 de apartamente terminate si nevandute si imi imaginez ca la fel este si in tara. Acuma ca o observatie personala, eu am fost anul trecut la vreo sase targuri imobiliare in perioada de toamna si ofertele developerilor n-au scazut semnificativ. Am fost si la targul de imobiliare care s-a incheiat duminica la Palatul Copiilor din Bucuresti. Cate un vizitator ici si colo. Lumea nu mai este decisa sa intre la creditare in conditiile economice actuale. La asta ar trebui adaugat si faptul ca, pentru a obtine credite, o societate are nevoie de garantii, ceea ce este mai greu in momentul de fata. Reporter: Puteti estima in cati ani piata materialelor de constructii va reveni la o dezvoltare solida si sanatoasa? Claudiu Georgescu: Daca as reusi asta, as fi Mama Omida. Este greu de spus acum. Sunt foarte multi factori conjuncturali care fac grea o estimare realista la acest moment. Claudiu Georgescu este presedintele APMCR din anul 2007. Este absolvent al TCM, sectia mecanica din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti. Interviu realizat de Ana Prodan Sursa: www.constructionnews.ro Nu sunt comentarii ! |
![]() ![]() Comenzi telefonice:
Luni - Vineri: Cerere Ofertasales@depozit-online.roMateriale de constructiila cel mai mic pret cu livrare gratuita la santier doar la Depozit-Online.ro ![]() Anunturi
Cele mai noi produse
Newsletter: |