Piaţa de adezivi pentru construcţii a stagnat în acest an, dar marii jucători au speranţe de creştere pentru 2013

Piaţalocală de adezivi s-a menţinut relativ constantă în primele nouă luni din 2012comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, în contextul în careinvestiţiile în proiecte mari se lasă în continuare aşteptate, iar renovărilecontinuă să facă legea în industria construcţiilor.



"Vânzarea exprimată în tone pe primele nouă luni din 2012 este sensibil egală cu vânzarea anului 2011 în aceeaşi perioadă. Lipsa proiectelor mari, incertitudinea politică ce s-a răsfrânt în proiectele cu primăriile şi de asemenea criza au dus în cele din urmă la o vânzare liniară, fără salturi spectaculoase, aşa cum era de aşteptat", spune Marcel Băr­buţ, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii AdePlast.

Compania care produce adezivi, polistiren şi vopsea a consemnat în primele nouă luni ale acestui an o cifră de afaceri de aproximativ 140 de milioane de lei (31,8 milioane de euro),în creştere cu aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, AdePlast a reuşit să-şi dubleze profitul în primele trei trimestre comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, până la 10,9 mil. lei (2,5 mil. euro).

"În cadrulsegmentului (de adezivi - n. red.) au fost anumite schimbări, unii jucători crescândîn dauna celor mici, dar nu a fost nimic spectaculos", mai spune Bărbuţ.

Pe de altă parte,Andrei Dumitrescu, sales and marketing manager al diviziei de adezivi dincadrul Henkel România, spune că volumul de construcţii a crescut cu 5,6% înprimele opt luni, iar piaţa adezivilor a urmat în mare parte acelaşi trend."Am început anul acesta cu încredere că piaţa va reveni pe un trendascendent după trei ani în care a scăzut ritmic. (...) Însă, din cauzainstabilităţii politice, începând cu luna iulie creşterea nu a mai fostsusţinută, astfel încât încetinirea ritmului poate duce la stagnarea pieţeipână la sfârşitul anului", spune Dumitrescu.

Henkel România aterminat anul precedent cu afaceri de circa 130 de milioane de euro, în scăderecu circa trei procente comparativ cu anul anterior, însă nemţii nu oferăinformaţii cu privire la ponderea diviziei de adezivi în totalul cifrei deafaceri de pe piaţa locală.

Henkel România are, pelângă divizia de adezivi, alte două domenii de activitate, şi anume produselede îngrijire a locuinţei şi de cosmetice, dar reprezen­tan­ţii companiei susţincă adezivii au cea mai importantă contribuţie în vânzări. Potrivit estimărilorde la începutul verii, Henkel ar urma să-şi crească vânzările diviziei deadezivi cu 5-7% anul acesta, după ce anul trecut businessul nemţilor pe acestsegment a înregistrat un avans de circa 7%.

Problemecu reabilitările

Producătorii deadezivi spun că programul naţional de reabilitare termică ar putea reprezentaun adevărat pilon de creştere a pieţei de profil, dacă acesta ar funcţionaconform unor norme clare. "Însă el se loveşte de mai multe probleme precumbirocraţia, lipsa unui control al costurilor din partea beneficiarilor,folosirea unor materiale ieftine sau neconforme", spune Dumitrescu.

Până la finalulanului, cel mai probabil piaţa de adezivi va urma tendinţa din primele treitrimestre, urmând să stagneze, iar vânzările din ultimele luni ale anului,considerate "de vârf" pentru industria construcţiilor, vor depinde,ca în fiecare an, de evoluţia vremii.

Chiar dacă anul 2012nu a fost unul pe măsura aşteptărilor jucătorilor din piaţa de adezivi, anulviitor ar putea fi unul mai bun, dar doar dacă se vor relua construcţiile noi,astfel ca industria de profil să nu se mai bazeze aproape exclusiv pe renovări."Piaţa de adezivi ar putea fi impulsionată şi ar putea reveni pe creşteredin 2013 dacă vor fi demarate proiecte noi de construcţii de anvergură. Estefoarte greu să ne bazăm doar pe renovări dacă e să luăm în calcul o creştere sănătoasăa acestei pieţe. Vânzările de adezivi pot înregistra fluctuaţii uşoare şi caurmare a cererii pentru lucrări de renovare, dar proiectele noi de anvergurăsunt cele care pot influenţa decisiv acest domeniu", explică Daniel Guzu,omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţiiDuraziv.

În anul 2011, companiaa raportat o cifră de afaceri de 18 milioane de euro, în creştere cu 34%comparativ cu anul precedent.

La rândul său,Dumitrescu de la Henkel spune că momentan este foarte greu de estimat evoluţiapieţei pentru anul vi­itor, însă consideră că, în cel mai optimist scenariu,avansul ar putea fi de 5-8%.

Fabrici noi. Dealtfel, Henkel se pre­găteşte de o revenire a pieţei pentru anii următori, încontextul în care are în derulare în prezent un proiect de con­strucţie a uneifabrici de adezivi la Roznov, în judeţul Neamţ, ce ar urma să fie inaugurată înluna ianuarie a anului vi­itor. Investiţia totală în acest obiectiv se ridicăla 10 milioane de euro, din care 30% sunt bani europeni, iar restul provin dinfonduri proprii ale companiei.

Această a treiafabrică va majora cu aproape 40% capacitatea de producţie de materiale deconstrucţii a Henkel în România, până la 700.000 de tone pe an, în condiţiileîn care cele două fabrici de ade­zivi şi alte materiale de construcţii alegrupului, din Pantelimon şi Câmpia Turzii, pot livra până la 500.000 tone/an.

La rândul său, MarcelBărbuţ de la AdePlast arată că o creştere de cel puţin 10% în sectoruladezivilor ar fi fezabilă pentru anul viitor, în contextul unui an 2013 mailiniştit din punct de vedere poltic şi social. "Sunt fonduri care vin dela Comisia Europeană, care în speranţa unei linişti sociale vor merge şi înpartea de construcţii, ceea ce ar trebui să genereze o creştere de cel puţin10% în industria de profil. Întrucât acest segment (al adezivilor - n.red.) afost ţinut pe loc în ultimii doi ani din cauza crizei, a schimbărilor politice,a lipsei banilor în piaţă în general, speranţa este că odată cu 2013 lucrurilevor lua un nou avânt", apreciază Bărbuţ.

Capacitatea deproducţie a AdePlast pe segmentul de mortare este de 700.000 de tone anual, întimp ce producţia de vopsea, tencuieli decorative şi de adezivi speciali înstare umedă se ridică la 80.000 de tone pe an. Pe segmentul de polistiren,compania poate produce 1,1 milioane de metri cubi anual.

Daniel Guzu de laDuraziv spune de asemenea că anul 2013 va fi în mod sigur un an în care fiecaredintre producătorii de pe piaţă va trebui să continue să se adapteze din merspentru a face faţă provocărilor din piaţa de construcţii în ansamblul său.

Duraziv deţine treiunităţi de producţie în România, de mortare uscate, vopsele şi tencuieli pebază de apă, respectiv de profiluri metalice, situate lângă Bucureşti, înPopeşti-Leordeni. Fabrica de adezivi are o capacitate maximă de 200.000 de tonepe an, iar cea de profiluri metalice de 10.000 tone pe an.

Pe piaţa locală de adezivi mai activează jucători precum Baumit (Austria) sau Baumix (firmă controlată de Augustin Russu).

Sursa: Zf.ro

 
Adauga comentariu nou

Nu sunt comentarii !